Pondělí, 18 října, 2021
aktuálně

Pravidla, kdy a kolik a také zodpovědnost. Co musíte naučit děti s počítačem?

Elektronické zařízení, jako počítače, televize, tablety či smartphony mohou dětem pomáhat, ale i škodit. Důležité je, aby se děti naučily tyto elektronické zařízení používat zodpovědně.

TASR 26.01.2020 08:00 děti, počítač, notebook, laptop Foto: Shutterstock
Pro děti je důležité vytvořit pravidla ohledně práce s počítačem. I trávením volného času při něm.
K tomu však potřebují rodiče. Právě ti by měli od začátku určovat, co bude dítě na počítači dělat a jak dlouho na něm stráví. Uvedla to psycholožka Ľubica Kövérová z Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie s tím, že dbát by na to měli zejména nyní, když je na žáky vyvíjena větší zátěž v souvislosti s půlročním uzavíráním známek.

„Rodiče by se měli zajímat o to, co dítě dělá na počítači. Doprovázet ho, radit mu, mluvit s ním, co se mu líbí, co ho baví, „uvedla psycholožka. Jak dále tvrdí, rodiče by měli vyhledávat takové programy, při kterých si dítě trénuje paměť, tvořivost, prostorovou představivost. Při různých úlohách mohou sami trénovat schopnost řešit problémy.

„Děti ve starším školním věku tráví u počítače mnohem více času než děti v mladším školním věku. Kromě her ho využívají k vypracovávání různých projektů do školy, komunikaci s kamarády a spolužáky přes sociální sítě, „poznamenala Kövérová s tím, že proto je na rodičích, aby v tomto zátěžovém období před půlročním vysvědčením stanovili dětem pevná pravidla, za jakých podmínek mohou být na počítači.

Psycholožka tvrdí, že pokud to neudělají, může se jim to vymknout kontrole a zjistí, že dítě je bez počítače nervózní, nesoustředí a neumí smysluplně trávit svůj volný čas. Stejně může pro počítač začít zanedbávat své povinnosti, záliby nebo se mu může zhoršit i prospěch ve škole.

„Děti v předškolním věku by měly co nejvíce poznávat reálný svět, ne ten virtuální. Čím více děti tráví svůj volný čas před obrazovkou, tím méně dochází k interakci mezi rodičem a dítětem, „poznamenala psycholožka s tím, že pokud se nahradí obrazovky za reálný svět, děti budou mít stále slabší komunikační schopnosti. U starších dětí by zas rodiče měli mít pod kontrolou, co jejich dítě na počítači dělá, jaké hry hrává, jaké stránky na internetu navštěvuje a kolik času denně při něm tráví.

Další články autora

Komentáře

Reklama

SEO článek

Nejnovější články